Ajándékot kapni jó, de adni komoly munka, hogy valóban örüljön neki a másik, akár személyes, akár üzleti ajándékokról is legyen szó. Az utóbbi egy nyilvánvalóan kihagyhatatlan ziccer, hogy megköszönjük partnereinknek az éves együttműködést, és emlékeztessük őket arra, hogy létezünk sőt, számíthatnak ránk jövőre is.

Hogy jó lett volna ezen gondolkodni már október közepén, az is biztos, de aki csak most kapott észbe, a mindenhonnan csilingelő Jingle Bells-t dudorászva, eszébe se jusson a céges ajándékkatalógusokból válogatni…

Egyrészt, a Magyar Posta szóvivője már figyelmeztetett mindenkit, hogy jobb, ha személyesen adjuk át ajándékainkat, másrészt, az ezekben kapható, Távol-Keleten gyártott, sokszor hasznavehetetlen, egyszer használatos vagy sablonos cuccok egy jó részét már úgyis megkapták az ügyfelek, mástól.

És ha már ötletel az egész beszerzés és marketing a legjobb ajándék-lehetőségeken az utolsó pillanatban, érdemes megvizsgálnunk ötleteinket amolyan gardenistás, ZÖLD szempontból is. Alapok: Vajon hányszor fogja a használni? Használati tárgy az egyáltalán? Környezetszennyező, ha már nem használja? Újrahasznosítható? Elfogyasztható? Van bármilyen értelme?

Vajon szemetet küldtél te is?

Ezek és az utóbbi évek trendjei alapján last minute is lehet minden tekintetben környezetkímélő és egyben kreatív ajándékot adni üzleti partnereinknek. Olyat, miről emlékezni fognak ránk. Végül is, ez a lényeg, nem igaz?

Adományozás

A logózott promócuccok gyártása helyett idén odaadhatná a céged az erre szánt, nyilván komolyabb summát vagy eszköz adományt valamelyik hasznos, hovatovább nélkülözhetetlen munkát végző civil szervezetnek. Igazi gyöngyszem ez a villámajándékok sorában, de nyilván úgy van többletértéke a dolognak, ha erről értesíted a partnereidet: idén a karácsonyi partnerajándékokra szánt összegből ültettünk 112 fát, megtanítunk angolul 30 hátrányos helyzetű gyereket Borsod megyében, vagy 100 db karácsonyi kaktuszt adományoztunk egy idősek otthonának. Például. Lehet ezt úgy csinálni, hogy megjegyezhetőek maradjunk a partnerek szemében, ennek érdekében praktikus konkrét projektre pénzt adományozni és nem csak egy alapítványra hivatkozni.

Hogy illő-e jótékonysági tevékenységgel kérkedni? Ez már egy más kérdés, de a mai világban azt hiszem, a jó imázs fenntartása vagy kialakítása érdekében egyszerűen szükséges. Talán már a felvetés is túl régimódi…

Napi fogyasztási cikk, mint ajándék (=étel, ital, kozmetikum)

Igazi Jolly Joker, bár karácsony okán inkább örökzöldnek mondanám. Ételt, italt vagy szappant szinte senki nem dob kukába, ezért ha ügyelünk arra, hogy hazai, nem óriáscég terméke legyen, és arra, hogy csomagolás tekintetében zöldek legyünk (újrahasználható, szelektíven gyűjthető, nem műanyag), megtettünk mindent és akár fel is hívhatjuk ezekre az apróságokra a figyelmet az üdvözlőkártyán… Kozmetikum esetén pedig tartsunk két lépés távolságot, csak semmi korpásodás elleni samponszappan!

Kézműves bonbon, hagymalekvár vagy fürdősó?

Adjunk élményt! Jegyek egy koncertre, színházba

Nem csak zöld, hanem igazi élményt adó ajándék, amiért az esemény utáni napon is köszönetet fognak mondani, nem csak akkor, amikor megkapták a jegyeket. Legalábbis, ha jól választottunk rendezvényt… És ez is valami, ami sosem fog a szemetesben kikötni és fát sem kellett érte kivágni.

Idióta „zöld” ajándékot ne

Amikor zöld szemüvegen keresztül keressük a legjobb üzleti ajándékot, elkerülhetetlen, hogy ne jöjjenek szembe a kartonból készült tollak, az újrahasznosított papírból készült jegyzetfüzetek, naptárak. De legyünk résen, mert ezek – sok esetben – nem mások, mint az üzleti ajándékok kevésbé környezetszennyező változatai, amik ugyanúgy a kukában landolnak majd egy hét után. Na persze, mert majd lecseréli a 60 ezres Parker tollát, hogyne…

(Képek: pxhere, flickr, indy100)



Címkék: