Becsengettek! Vége a nyári vakációnak, amikor a gyerek egész nap a kertben, a tóparton vagy nagyinál van a vidéki jó levegőn. Most már be kell ülnie az iskolapadba és a napja nagy részét egy tanteremben kell töltenie.
Ez már önmagában is sokkoló. Én legalábbis mindig utáltam a szeptembert. Idővel persze belerázódtam, de emlékszem, minden évben a suli első pár hetében úgy éreztem, mintha börtönbe zártak volna. Csak bámultan kifelé az ablakon, néztem, ahogy kint még süt a nap, és nem akartam mást, csak kimenni a szabadba.
Kellemes környezetben jobban megy a tanulás
Persze nem lehet örökké nyári szünet, tudom én. De azért pár trükkel el lehet venni kicsit az élét, ennek a hirtelen környezetváltozásnak. Mindenképp törekednie kell arra az iskolának, a tanároknak és a szülőknek is, hogy amennyire a körülmények engedik, kellemessé varázsolják az iskolai környezetet a gyerekek számára.
Nem mondom, hogy akkor sosem akarnak majd hazamenni, de legalább reggelente nem lesz kínszenvedés beülni egy kopár, rideg, élettelen tanterembe. Minél színesebb és barátságosabb az osztályterem, annál jobban érzik magukat a diákok, és ez a teljesítményükön is meglátszik. Egy jól kialakított, kellemes környezetben sokkal hatékonyabban megy a tanulás.
Ahogy az otthonunkban, úgy az iskolában is fontos, hogy legyenek növények. Pár szobanövény a sarokban jó hatással lehet a gyerekek egészségére és hangulatára is. Kellemes látványt nyújt, megtisztítja a levegőt és remekül használható nevelési módszerként is.
Válasszuk ki együtt az osztálynövényt
Mindenképp a tanulók bevonásával érdemes belekezdeni a terem zöldesítésébe. Sokat tanulhatnak belőle, ha őket is bevonjuk a növények kiválasztásába. Erre egy biológia, környezetismeret vagy akár egy osztályfőnöki óra remek alkalom lehet.
Első feladatként mindenki írja össze, otthon milyen növények vannak a lakásban. Majd közösen meg lehet beszélni, hogy melyik milyen tulajdonságokkal bír. Meg lehet tanítani a gyerekeknek, hogy vannak igénytelen és sok törődést igénylő növények is.
Például bármennyire is szép otthon anya orchidea gyűjteménye, annak speciális fényigénye van, érzékeny a levegő páratartalmára, nem szereti a környezetváltozást és nem érzi jól magát akármilyen kaspóban.
Ellenben a pozsgás növények, mint például a majomfa (Crassula ovata) nem igényelnek sok törődést.
Fotó: Wikimedia Commons, Forest & Kim Starr
A sárkányfa (Dracaena fragrans) is jó választás lehet, mert látványos, azonban szinte bárhol szépen fejlődik, és jól bírja a kevésbé világos helyeket is. Emellett remekül tisztítja a levegőt, ami igen fontos, hiszen egész nap a teremben ülnek a diákok.
Fotó: Wikimedia Commons, Forest & Kim Starr
Az anyósnyelv (Sansevieria trifasciata) is egy igazi túlélő, bírja a fűtési időszak okozta száraz levegőt, és sem a víz- sem a fényigénye nem nagy.
Fotó: Wikimedia Commons, Mokkie
A kukoricalevél (Aspidistra elatior) is strapabíró darab, és jól feldobja a helységet.
Fotó: Wikimedia Commons, Nino Barbieri
Nagyobb tanulók osztálytermébe a kaktuszok is helyet kaphatnak, akár egész kaktuszparkot is létre lehet hozni egy kisebb asztalon a sarokban. De ez alsó tagozatosok esetén nem ajánlott, mert megsértheti őket a növény.
Vigyázzunk a mérgező növényekkel
Azért is jó, ha közösen minél több növény tulajdonságait számba vesszük, mert néha nem is tudja a család, hogy mérgező növény van a háznál. Meg lehet tanítani a nebulóknak, hogy melyek a látványos, de mérgező virágok.
Semmiképp se válasszuk a tanterem díszéül
az agglegénypálmát ( Zamioculcas zamiifolia)
a krotont (Codiaeum)
a buzogányvirágot (Dieffenbachia)
vagy a borostyánt (Hedera)
Mert bár ezek a növények sem igényelnek túl sok gondozást, de van, amelyik a bőrrel érintkezve irritációt okozhat.
A növények felelősségre tanítanak
Ha már mindent tudunk a szobanövényekről, és ez alapján kiválsztott párat az osztály, nincs más hátra, mint a beszerzés. Ebben segítséget nyújthatnak a szülők, hiszen sokszor van, hogy otthon már nem fér el a sok növény, ellenben a tanteremben pont jól jönne egy.
Ha kiválasztották a gyerekek a helyet az osztály növényei számára, érdemes beosztást készíteni, hogy melyik héten ki gondoskodik a locsolásról, az elszáradt levelek leszedéséről, és az egyéb „kertészeti feladatokról”. Fontos, hogy a gyerekek érezzék, a növény fejlődése és egészsége az ő kezükben van.
Az is jó ötlet, ha az osztályok között növénynevelő versenyt hirdetnek a tanárok, hogy még inkább motiválják a tanulókat a felelősségteljes növénygondozásra. Ha virágzó növényt választott a csoport, akkor hatalmas öröm lesz mikor megjelennek az első virágok rajta.
Jönnek a szülői értekezletek, nyugodtan legyünk kezdeményezők és javasoljuk a tantermek zöldebbé tételét. Hálásak lesznek érte a gyerekek és a tanárok is, hiszen mindenannyian ott töltik majd a következő kilenc hónap nagy részét.
(a szerző pedagógus)
Címlap fotó: Max Pixel