2030-ig uniós pénzből elindul a Déli és a Nyugati Pályaudvar földalatti összekötésének tervezése, ezzel párhuzamban pedig előkészítik a csepeli és a ráckevei HÉV Kálvin térig történő meghosszabbítását, amely már az M5-ös metróvonal déli ágának kiépítését is célozza – írja a Portfolio a Magyar Közlönyben megjelent kormányhatározatokra hivatkozva. A portál információi szerint ebbe a projektbe kapcsolódik bele északról a szentendrei HÉV, amelynek vonalát szintén teljesen felújítják. A Déli Körvasút fejlesztése és kapacitásbővítése is elindul, és összekapcsolják a kettes metrót és a gödöllői-csömöri HÉV-et.
Na de lássuk kicsit bővebben, hogy a kormányhatározatok milyen fejlesztéseket rögzítenek:
A Déli és a Nyugati Pályaudvar föld alatti összekötése:
- Bővítik Budapest kelet-nyugati vasúti átjárhatóságát, a kormány engedélyt adott a vasúti összekötő alagút megépítésének előkészítésére.
- A fejlesztés nyomán a Nyugati pályaudvar szerepe növekszik és központi pályaudvarrá alakul, emellett a Déli pályaudvar teljes területe fokozatosan felszabadul, lehetséges a funkcióváltás is.
A Déli Körvasút fejlesztése és kapacitásbővítése:
- Ez a Budapest-Kelenföld és Ferencváros vasútállomások között háromvágányú kapcsolatot takarja egy Déli összekötő vasúti hídon keresztül.
- Kelenföld és a Ferencváros állomásokon kiegészítő állomási kapacitásbővítés a cél, Nádorkert, a Közvágóhíd és a Népliget térségében elővárosi megállókat alakítanak ki.
Az északi és déli HÉV-vonalak átfogó fejlesztése, teljes értékű összekapcsolása, az M5-ös metró távlati kiépítése felé való elmozdulás:
- A H5 HÉV-vonal Békásmegyer-Szentendre szakasza teljesen megújul, és fejlesztik a csepeli és ráckevei H6/H7 HÉV-vonalakat is. Utóbbiakat egy közös szakaszon meghosszabbítják a Kálvin téri metrómegállóig, ahol a 3-as és 4-es metró találkozik.
Dél-pesti fejlesztések átfogó kezelése:
- A ráckevei és a csepeli HÉV fejlesztésével kapcsolatos feladatok kihatással vannak egész Dél-Pestre, ebbe beletartozik a Boráros tér és az attól “délre felszabaduló Duna-parti szakasz”.
- A Duna vonala miatt kihatással lesz a Kemény Ferenc Sportlétesítmény-fejlesztési Programra, a Rákóczi híd pesti hídfője közelében a Budapest Diákváros-Déli Városkapu Fejlesztési Programra, és a 150-es számú Budapest-Kunszentmiklós-Tass elővárosi vasútvonalra is.
A gödöllői és csömöri HÉV-fejlesztések és összekötésük az M2-es metróval:
- A vonalakat elővárosi gyorsvasúti üzemmódúra fejlesztik, és infrastruktúrája is átalakításra kerül.
- A vonalakon kialakított megállóhelystruktúra felülvizsgálata is meg fog történni.
- A vonalcsoport az Örs vezér terén kerül bekötésre az M2 metróvonal meglévő nyomvonalába, és új átszállókapcsolata létesül Törökőrnél a 100a vasútvonallal és Rákosfalvánál a körvasúttal.
- Előkészítésre kerül a Budapest XVII. kerületi, rákoskeresztúri szárnyvonal és a H8 Cinkota-Gödöllő, valamint a H9 Cinkota-Csömör vonalszakaszok felújításának tervezése is.