Az idei vágyaimat rendeztem már fejben, csak azok a fránya kételyek ne lennének! Történt ugyanis tavaly, hogy a megrendelt, különleges színűnek és mintázatúnak várt mályvacserjéről kiderült, csak egy sima fehér fajta, ami minden háznál virágzik júniusban. Teljes döbbenet. Természetesen csak  virágzáskor észleltem a dolgot, ahogy a vele együtt érkezett magas krizantémok esetében is. Fehér és barna virágúak lettek rózsaszín helyett…

Persze hívtam is őket nyár közepén a mályva, ősz elején a krizantém miatt. Azt mondták, hogy vissza már nem fogadják ezeket a növényeket, viszont a kellemetlenségek miatt levásárolható kupont kaptam és némi %-os kedvezményt. Nem mondom, ez is valami, de az áhított virágok akkor sem lettek az enyéim. Talán máshol kicserélték volna? Vagy nagyobb kedvezményt kaptam volna a legközelebbi vásárláskor? Hogyan kezelik a tévedéseket a többi növényes webshopban?

Kertészwebshop-teszt

Próbára tettem már egy-két házhoz szállítós növénykereskedést az utóbbi években, amióta gondozzuk a kertünket két gyerekkel. Ritkán jutottam el kertészetekbe, ezért szinte életmentő volt, hogy így is hozzá lehet jutni növényekhez. Lassan rájöttem, melyik miben erős. Egyik az évelő virágok választékában, másik a sövények árában, de van olyan is, ahol kétszeres kiszállítási díj van, viszont éppen kétszer akkorák a küldött növények is a többihez képest. Meglepetések sora vár minden tavasszal, mert az élet már csak ilyen, képtelenség befejezni a növényvásárlást…

Nos, utánajártam! Öt népszerű kertészeti webshop ügyfélszolgálatával csevegtem az elmúlt egy hétben, hogy tavasszal erre is felkészülten válasszunk az internetről. A beszélgetésekből több érdekességre is fény derült, de láthatóan mindegyik cég egyetért abban, hogy növényekkel kereskedni igazán speciális terület. A növény életben maradása és fejlődése ugyanis nagyban függ a vevőtől, akinek így a panaszaihoz is másképpen kell viszonyulni. A szállítmány nem egy tévé, amit csak fel kell tenni a komódra. Érdemes, és a pénztárcánkra nézve nagyon hasznos is, a vásárlás előtt olvasni a vágyott növény igényeiről, hogy ne csak a locsolásról, hanem a számára megfelelő környezetről is gondoskodni tudjunk. Ennek ellenére természetesen előfordulhat, hogy a webshop téved. Ezek következményeiről kérdeztem a cégeket, mit tesznek az alábbi panaszok jelentkezésekor?

Nem jó a virág színe (de a fajta stimmel):

Bakker: A növény vételárának 50%-át visszafizetik, vagy jóváírják a legközelebbi vásárláskor. A rossz színű növényt nem kell visszaküldeni.

Filemon’s Flower Virág Webshop: Van fajtaazonossági garanciájuk, de ha véletlenül rózsaszín helyett fehér virágú lesz a virágod például, küldenek helyette egy másikat, vagy a teljes vételárat a legközelebbi vásárlásod értékéből levonják. Visszaküldeni nem kell semmit.

Megyeri Szabolcs Kertészete: Fajtaazonossági garanciát vállal, ami a színekre is érvényes. A nem megfelelő színű növényt nem kérik vissza. 1000-ből talán egy ilyen fordult eddig elő.

Sieberz: 50%-os színjóváírást adnak, ami azt jelenti, hogy a növény árának felét levonják a következő vásárlásod összegéből és magát a rossz színű növényt megtarthatod. Ha mégsem akarnád megtartani, kicserélik.

StarklSzíntévedés esetén a növény árának 50%-át jóváírják a következő vásárlásból, vagy újraküldik a növényt a megfelelő színben. A rossz színű növényt nem szokták visszakérni.

Más növény érkezett, és nem derül ki, csak hónapokkal, esetleg évekkel később (például más fajta alma terem a fán, mint amit rendeltünk):

Bakker: A rossz fajtájú növényt a vásárló megtarthatja, és küldenek másikat vagy a vételár 50%-át megtérítik. A garancia 5 évig terjed a fás szárú növényeknél.

Filemon’s Flower Virág Webshop: Ha van még raktáron, azonnal küldenek másikat. Ha később derül ki és már nincs ültetési időszak, a vételárat le lehet vásárolni, a növényt nem kell visszaküldeni.

Megyeri Szabolcs Kertészete: A magas színvonalú szolgáltatás részeként ebből Megyeri Szabolcs, a tulajdonos, személyes kérdést csinál. Ha ilyen előfordulna, akárhány év múlva is, személyesen győződne meg arról a helyszínen, hogy tévedtek és azonnal kicserélné a növényt sőt, kompenzációt ajánlana fel. (A számlát persze tartsuk meg!) A rosszat nem kérné vissza.

Sieberz: Azonnal kicserélik, amint kiderül. Visszaviszik a saját költségükön, de ha mégis megtartanánk, arra is lehetőség van, ez esetben a vásárlási érték 50%-át levonják a következő vásárlásunk alkalmával.

Starkl: 5 évig tartó garanciájuk főleg a gyümölcsfák és más fás szárú növények esetében érdekes, amelyek néhány tulajdonsága csak évek múlva láthatók (termések, magasság pl). Amint kiderül a tévedés, a lehető leghamarabbi, a növénynek megfelelő ültetési szezonban másikat küldenek, vagy visszafizetik a teljes vételárat, harmadik lehetőségként a vételárat levásárolhatjuk. Az előzőt nem kérik vissza.

Nem ered meg:

Bakker: Az élettelen növényt vissza kell küldeni a Bakker költségén, akik másikat küldenek helyette, vagy visszafizetik a vételárat.

Filemon’s Flower Virág Webshop: Még nem volt rá példa. A konténeres növényekre egy hónapos eredési garanciát vállalnak, azaz küldenek egy másikat, ha ennyi idő alatt nem maradna meg. A virágmagokra és hagymákra viszont nincs ilyen garancia, mert a növény kifejlődése többnyire az új tulajdonoson múlik. Éppen ezért ezek átvételekor át kell vizsgálni, hogy minden tökéletes állapotban érkezett-e meg.

Megyeri Szabolcs Kertészete: Növényeik 80%-a konténeres, amelyek rendes gyökérzettel rendelkeznek, ezekre nem vonatkozik eredési garancia, mert ezek régen megeredt növények és az új tulajdonoson múlik, hogy megmaradnak-e. A szabad gyökerű szőlők és gyümölcsfák esetében nagy ritkán előfordulhat ilyen, ez esetben kicserélik egy másikra.

Sieberz: Cserepes növény esetében 14 napos visszavásárlási garancia van, fényképet azért küldeni kell. A szabad gyökerű növények esetében viszont 6 hónapos garancia van, tehát ezen belül cserélik ki, vagy fizetik vissza az árát.

Starkl: Még ugyanabban az évszakban kicserélik. Ha az ültetési szezon lejártával jelzünk, akkor a következő ültetési szezonban küldenek másikat, vagy visszafizetik/levásárolhatjuk a teljes vételárát.

A növény konténerében, vagy a növényen élősködők vannak:

Bakker: A vásárlót összekapcsolják a kertész kollégájukkal és szaktanáccsal látják el. Rosszabb esetben kicserélik a növényt.

Filemon’s Flower Virág Webshop: Még nem fordult elő, de ha lenne ilyen, azonnal küldene másik növényt.

Megyeri Szabolcs Kertészete: Sok gondot fordítanak a növényvédelemre, de ha mégis előfordulna, kicserélnék.

Sieberz: Az ügyfélszolgálatos hölgy még nem találkozott ilyen panasszal.

Starkl: Ha előfordul ilyen, visszakérik a növényt és saját költségükön szállítják el. Kicserélnék megfelelőre.

Sérült, láthatóan rossz állapotú növény érkezik (szállítási sérülés):

Bakker: A növényt át kell venni, és felhívni az ügyfélszolgálatot. Fénykép beküldése után a növényt visszaszállítják és küldenek helyette másikat, vagy megtérítik az árát.

Filemon’s Flower Virág Webshop: Fénykép küldése után azonnal küldenek egy másikat.

Megyeri Szabolcs Kertészete: A többihez képest plusz garanciális tényező, hogy saját szállítóautójuk van és nem futárszolgálat intézi a szállítást. Ha mégis előfordulna apróbb sérülés, nem csak tanácsokat kapna a vásárló, hanem a kezeléshez szükséges sebkenőcsöt és egyéb kompenzációt is. Nagyobb sérülés esetén azonnali csere és kompenzáció is jár.

Sieberz: Fénykép küldésével kell igazolni. Ha csak apró a sérülés, akkor tanácsokat kap a vásárló, hogyan járjon el, hogy rendbe jöjjön a növény. Ha komolyabb a sérülés, azonnal kicserélik, saját költségükön.

Starkl: A cég saját költségén szállíttatja vissza a futárszolgálattal, ha ilyen történne és újat küldene.

A megoldási lehetőségek száma és kombinációja elég nagy, de egyet kijelenthetünk: különösebb kár senkit sem fog érni, ha tévedne a netes növénybolt. Ők is arra törekszenek, hogy megtartsák a vásárlókat. Kezdjünk böngészni bátran! Nekem legalábbis a tavalyi malőr nem vette el a kedvem. De a kapott számlát tartsuk azért meg egy időre…

Főkép: media.defense.gov, megyeriszabolcskerteszete.hu, viragwebshop.hu, sieberz.hu)



Címkék: