Bár az ősz egy kicsit ránk ijesztett a héten és megmutatta valódi arcát, szerencsére ő sem gondolta komolyan, hogy gőzerővel beköszönt, így – egy kis esőt leszámítva – újra itt a kellemes kirándulóidő. Múlt héten Egerbe és Egerszalókra kalauzoltunk titeket, ahol a történelmi séta után hazánk gyógyvizét élvezhettük, most pedig a gyógyító levegő után eredünk.

Magyarország nemcsak számtalan fürdővel, de klimatikus gyógyhellyel is büszkélkedik, azonban ahhoz, hogy élvezhessük jótékony hatását előbb meg kell másznunk hazánk legmagasabb pontját, szóval elő a túrabakancsot, és hegyre fel.

Gyógyító friss levegő Mátraházán

Én nagy nyárimádó vagyok, de el kell ismernem,  vannak olyan helyeink, amik ezerszer szebbek ősszel, amikor a levelek színkavalkáddá változtatják a tájat. Az Északi-középhegység részét képező, vulkanikus eredetű Mátra is ilyen, melynek csúcsai és völgyei ilyenkor pont olyanok, mint egy színpompás, hullámzó repülőszőnyeg.

Első megállónk, a Gyöngyöstől mindössze 10 kilométerre fekvő,  népszerű üdülőhelyre, Mátraházára vezet, ahol nem csak a kilátás, de a friss levegő is elkápráztat minket, a csodás, de annál szmogosabb Budapest után.

Nem véletlen, hogy ide építették az ország egyik legnagyobb tüdőszanatóriumát, hiszen a hely klímája ideális a gyógyuláshoz. A 650-700 méter tengerszint feletti magasságú, szubalpin éghajlatú, tiszta levegőjű rét észak-kelet-nyugati irányokból magasabb domborulatokkal, tölgyes-bükkös erdőkkel teljesen védetten, délre viszont nyitott, napsütötte völgyben terül el, amit a madarak is imádnak.

A napos órák száma magasan az országos átlag feletti, főként a napsütésben szegény téli időszakban. Azt hiszem nem kell ecsetelni, hogy ez a környezet mindenkinek jót tesz, főleg a rohanó városi dzsungelből kiszakadva, és a hegyoldal is kellemesen emelkedik, így az egész család számára könnyen megmászható, de ha elfáradunk, lesz hol megpihenni.

Hódítsd meg az ország csúcsát

Persze mi nem elégszünk meg a 600 méteres magassággal, egészen a csúcsig törünk, Magyarország legmagasabb pontját megcélozva, olyan utakon haladva, hogy a lélegzetünk is eláll.

Mátraházától mindössze két kilométerre magasodik a Kékes, ami amellett, hogy klimatikus gyógyhely, egész évben kiváló kirándulóhely, télen pedig hófedte sípályává változik, de most még az őszi pikniknek ad helyet a domboldal.

Itt található hazánk legmagasabb pontja, mely 1014 méter, amit egy nemzetiszínűre festett szikladarab hirdet büszkén. Az Országos Kéktúra útvonala is a Kékesen át vezet.

A hegy és a még zölden álló sípálya ideális családi kirándulásra, de akár egy romantikus sétához is. Számtalan emlékhelyet találunk itt, és egy ha az 1014 méter nem lenne elég, akkor még a Kékestetői tévétorony is vár ránk, hogy a kilátójából még messzebbre láthassunk el.

A gyerekek bevehetik a kilátó melletti játszóteret, a tanösvény tábláiról pedig mindent megtudhatunk a hegycsúcsról, és a Mátrai Tájvédelmi Körzet védendő értékeiről.

Ha a nagy túrázásban megéhezünk, több étterem is várja egész éveben a kirándulókat, és persze nem térhetünk haza innen sem, valamilyen apró szuvenír nélkül.

Az a jó hírem, hogy lefelé már sokkal könnyebb az út, mint fölfelé. A sípálya lejtőjén kellemesen lecsordogálhatunk az alsó parkolóig, vagy gyalogosan továbbhaladhatunk a kijelölt túraútvonalon, a pálya aljában pedig leckét kapunk környezetvédelemből.

István, László, Imre és az ő közös templomuk

Annyira tetszik nekünk ez a nyári síelés, hogy már robogunk is a Mátra másik síközpontjához, a Mátraszentistváni síparkhoz, ahonnan szintén lélegzetelállító a kilátás ahogyan a nap egyre lejjebb ereszkedik, és egyre melegebb arany fénybe burkolja a hegyeket. Mátraszentimre és Bagolyirtás látképe lenyűgöző idefentről, a tiszta időben pedig még a Tátra csúcsai is jól látszanak.

Amolyan alpesi hangulatot teremtenek a sípálya még üresen álló faházai, ahogy várják, hogy beköszöntsön a hideg és ellepjék a hegyet a télisportok szerelmesei.

A síparkkal szemben pedig egy apró templom sütkérezik a naplementében, amit évente több ezren látogatnak, ugyanis mögötte halad el a Mátraszentimrét és Mátraszentlászlót összekötő, Mátraszentivánon áthaladó országos kék jelzésű túraútvonal.

1942-ben szentelték fel a mára a Felső-Mátra egyik jelképévé vált templomot, amelynek Szent István király a védőszentje. A szóbeszéd szerint az egri érsekség elképzelése az volt, hogy a három falunak — Mátraszentimre, Mátraszentlászló, Mátraszentistván — legyen közös temploma, mely köré települhetnek majd az emberek, így idővel centrummá válhat a települések életében. A három falu azonban sehogyan sem tudott megegyezni a templom pontos helyről, ezért az érsek kijelölte ezt, a mindegyiktől azonos távolságra lévő pontot, így lett ez a fenséges panorámájú hegytető a Szent István király templom otthona.