Nap mint nap átrobogunk a városon, ezerszer is átszeljük a Dunát, rutinból végigszáguldunk az autópályán, és már fel sem tűnik, hogy közben olyan helyeken járunk, amiknek a turisták a csodájára járnak.
Most olyan szemszögből mutatjuk be az országot, hogy garantáltan újra beleszeretsz a szépségébe. Madártávlatból járjuk be a vidéket, ahonnan nem csak a híres látványosságok, de még egy egyszerű búzamező is megkomponált remekműnek tűnik. Az idegenvezetőnk pedig László János légifotós lesz.
A munkaterep a kék ég, a céges járgány meg egy helikopter
Légifotósnak lenni minden, csak nem unalmas. Reggel a hónod alá csapod a kamerát, felpattansz egy helikopterre, és úgy látod a rohanó várost, ahogy senki más. Molnár Beatrix, Jászai Balázs és László János, a Civertan Grafikai Stúdió munkatársai, ezt teszik nap mint nap, már több mint húsz éve.
Hogy lesz valakiből az égben röpködő fényképész? „Zemplénről szerettem volna egy kiállítást összeállítani és a földi képeimet akartam kiegészíteni olyan képekkel, melyek más szemszögből mutatják be a helyszíneket. Nem várt sikere lett a bemutatkozásnak és közben én is megszerettem a repülést, így a cégem fő tevékenységévé vált a madártávlatból fotózás“- emlékszik vissza a kezdetekre László János, a cég vezetője.
Fentről nézve geometrai formákból áll az egész ország
Ha valamit túl közelről nézünk, nem látjuk az egységet. El kell távolodni kicsit, hogy kirajzolódjanak a formák, és a rendezetlenben is megjelenjen a sokszor szabályos egész. A több száz méter magasból készített fotókon keresztül teljesen más vidéket látunk, de oda valahogy fel is kell jutni.
„Légi felvételeinket helikopterről illetve repülőgépből készítjük, azt, hogy milyen eszközzel repülünk mindig a helyszín illetve a feladat határozza meg. Magyarországon az elsők között használtunk drónt is, de a mostani munkáink már nem ezzel a technikával készülnek.“
Van, ahova tilos belesni
Azt gondolhatnánk, hogy onnan fentről aztán mindent láthatunk, de akadnak helyek, amiket még függőlegesen sem szabad megközelíteni. „Vannak olyan veszélyes üzemek vagy engedélyhez kötött területek, ami fölött nem szabad repülni, így fényképezni se. Tilos fotózni vegyi üzemek, fontosabb gyárak illetve repterek felett és környékén, valamint Budapest belvárosa és a kormányzati negyed, indokolt esetben azonban egy részükre egyedi engedély kérhető.“
Még szerencse, hogy légi idegenvezetőnk sok helyre bebocsátást nyer, így kicsit bepillanthatunk a tiltott zónákba is.
Budapestet minden szögből látni kell
Nagy kedvenceim János fővárosról készített felvételei, amik képesek teljesen más megvilágításba helyezni, a napi rutintól gyakran unalmassá vált mindennapi környezetünket. Ezerszer elmegyünk mindegyik mellett, itt az ideje újra felfedezni őket.
„Budapest fotózása a legizgalmasabb, hiszen egy állandóan változó, pezsgő metropolisz. Sok park megújul, látványos fejlesztések történnek, és szinte egyik napról a másikra nőnek ki a földből az újabb és újabb irodaházak. Az épületek tetején néha medencéket fedezünk fel, átriumos udvarokba, gangokba leselkedhetünk be a fényképezőgépünk segítségével.“
Fél millióból leheteten választani
Azt, hogy János és kollégái milyen szenvedéllyel végzik a munkájukat mi sem mutatja jobban, hogy egytől egyig emlékeznek minden egyes képkockára, van, amelyik igen közel áll a szívükhöz.
„Nehéz választani a közel félmillió légi felvételből, de az biztos, hogy a műemlékekről készült fotók a kedvenceink. Igyekszünk a teljesség igényével a magyarországi kastélyokat és várakat megörökíteni, de a legkedvesebbek közé sorolnám még a kolostorokat és pusztatemplomokat is.“
A látvány mindenért kárpótol
Most biztos sokan kedvet kaptak, hogy légifotósnak álljanak, hiszen kétség kívül az egyik legizgalmasabb munka, de azért nem olyan könnyű, mint amilyennek tűnik. János még húsz év után is lelkesen meséli, hogyan kell nap mint nap megküzdeniük az elemekkel, vagy épp egy gyengébb gyomrú ügyféllel.
„Mindig izgulok a repülések alatt hiszen fontos hogy milyen időjárási viszonyok között fényképezünk, talán a legizgalmasabb az mikor esőfelhők elől menekülünk úgy, hogy a kis repülőgép elejét még süti a nap, a hátsó ablakon pedig már kopog az eső. Volt olyan megrendelő, aki nem bírta a repülés viszontagságait és leszálltunk vele egy elhagyatott szovjet repülőtéren, majd pár óra múlva visszamentünk ugyanoda az ügyfélért.“
Én biztos ki nem hagytam volna, hogy egy repülőből láthassam hazánk tájait, de szerencsére ezt a légifotósoknak köszönhetően, ma már egy kényelmes fotelből is megtehetjük. Nézd meg te is, a közel fél millió különleges felvételt.