Vegyünk egy átlagos tengerentúli repülőutat. Az ember kimegy a reptérre, órákkal a gépe indulása előtt. Hogy elüsse a végtelennek tűnő várakozást, beül a légitársaság bárjába, és kér egy kávét és egy üdítőt. A kávéjához kap egy műanyag keverőpálcikát, a kólájába a citromkarika mellé egy szívószálat is biggyesztenek, és az egészet megkoronázza 20 gramm sós mogyoró ugyanennyi műanyagba csomagolva.

Megkezdődik a fedélzeti műanyagdömping

Megkezdődik a beszállás, lassú araszolás a folyosókon, majd végre eljutunk a 78 H üléshez.  A poggyász mehet fel a csomagtartóba, mi pedig behuppanunk az ülésbe. De valami nagyon kényelmetlen, így kihalásszuk magunk alól az ülésen gondosan elhelyezett takarót és párnát, természetesen mindkettő egyszer használatos nejlonzacskóba bugyolálva.

Más mindenki ül, a gép gurul a kifutón, a légiutas-kísérők pedig elkezdik kiosztani a bezacskózott fülhallgatókat, majd a műanyagba csomagolt nedves kéztörlő kendőket. Ezután megkapjuk a kis utazószettet, szintén műanyag tasakban, amiben ott figyel egy műanyag fogkefe, egy pár füldugó és a szemellenző, természetesen mind-mind külön bezacskózva.

Repülünk egy ideje, így elkezdik felszolgálni az italokat. Ahányat csak kérünk, mind külön műanyag pohárban, szívószállal vagy épp keverőpálcával ellátva, és jár pár falat snack is mellé, már le se írom mibe csomagolva.

A főétkezéshez újabb műanyag poharak, vizes flakon, joghurtos pohár, tányérfedő, szószos zacskó, minivaj, zacskós gyümölcs, fél decis műanyag alkoholos üvegek. A műanyag evőeszköz a kedvencem, amit még persze be is csomagolnak. Miután elfogyasztottuk a lássuk be, nem túl finom ebédet, a stewardessek egy nagy műanyagzsákkal a kezükben összegyűjtik a 10 percig használt végtelen mennyiségű műanyagot és gondosan kidobják azt.

(kép: alibaba)

Egy tíz órás úton ezt még követi egy mozis snack-osztás, ami egy palackos vizet és egy zacskó chipset vagy egyéb nasit jelent. Utána félóránként megjelennek egy tálca műanyag pohárba töltött üdítővel, pár óra múlva pedig jön egy újabb főétkezés, a már fent leírt egyszer használatos műanyag-dömpinggel.

A rövidebb, 1-2 órás járatokon ugyan nincs idő csak egy étkeztetésre, csakhogy azok a gépek épp csak az utasokat kidobni és tankolni szállnak le, és már fordulnak is vissza, így tíz óra alatt jó pár utat megtesznek.

Miért használnak a légitársaságok műanyagot?

Nos, a légitársaságok sem azért kezdtek anno műanyagot használni, mert az volt a tervük, hogy elpusztítják a Földet, hanem mert az olcsó, könnyen tárolható, könnyű és egyszerűen megsemmisíthető. És szörnyülködhetünk mi a sok műanyagon, lássuk be, többek között ezeknek az indokoknak köszönhető, hogy a repülőjegyárakat a béka feneke alá tudják csökkenteni.

Mert ha a műanyag könnyű és könnyen tárolható, több utast lehet szállítani, ha olcsó és egyszerűen megsemmisíthető, mi is kevesebbet fizethetünk a jegyért. Szóval ne legyünk álszentek, ez az üzlet nekünk is megérte. Csakhogy az idő bebizonyította, hogy hosszútávon sokkal nagyobb árat fizetünk a környezetszennyezésért és a féktelen műanyaghasználatért, mint azt egykor a légitársaságok vagy akár mi gondoltuk, így ideje megtalálni a megfelelő alternatívákat.

(kép: wikimedia)

Egyszerűen csak le a fedélzeti műanyaggal

Nos, most hogy ezt tudjuk, egyszerűen le a fedélzeti műanyaggal. Csakhogy ez amilyen jó ötlet, olyan nehéz megvalósítani. Ugyanis a sok zacskózásnak, és a megsemmisíthető műanyag használatának egyik fő oka a higiénia, vagyis a mi védelmünk.

Az Európai Unió határain kívülről érkező járatok étkeztetési hulladéka ugyanis magas kockázatúnak számít, ezért hogy elkerüljék a különböző járványok és betegségek terjedését, jogszabály írja elő azok megsemmisítését. Ugyanezt a szabályt követi az Egyesült Államok, Ausztrália, Új-Zéland, Brazília, Chile és Kanada is. Szóval bármennyire is kézenfekvő lenne például a műanyag evőeszközt fémre cserélni, az egyrészt túl nehéz, másrészt higiéniai szempontból ellentmondana a jelenlegi szabályozások egy részének.

Száműzik a műanyag szívószálaktól a poharakig, amit csak lehet

Ettől függetlenül a légitársaságok körében is elindult végre egy környezettudatos mozgalom, és bár kissé lassan, de azért ráébredtek, hogy a felesleges műanyaghasználat óriási környezeti károkat okoz. Éppen ezért sorra jelentik be a cégek, hogy leállnak az egyszer használatos műanyag eszközök használatával.

(kép: pxhere)

Elsők között az Alaska Airlines szüntette be idén júliusban a műanyag szívószálakat, keverőpálcikákat és pálcikákat a járatain és a reptéri bárjaiban. Ezekből 2017-ben még 22 millió darabot dobtak a kukába a légitársaságnál.

Az American Airlines ezeket az eszközöket környezetbarát verzióra cserélte. A szívószálakat papírra, a pálcikákat pedig bambuszra váltották. A légitársaság tervei szerint évente 32 tonnával csökkentik majd a műanyaghulladékot.

A Thai Airways is beszüntette a járatain a műanyag szívószálakat. Ezeket csak különleges kérésre fogyatékkal élők, idősek vagy gyermekek számára teszik már csak elérhetővé.

Az Air New Zealand eddig 3000 szívószálat, több mint 7 millió keverőpálcikát, és félmillió alvómaszk zacskóját távolította el eddig a fedélzetről. Jövőre pedig azt tervezik, hogy a műanyag poharakat, a műanyag zacskókat és a sajttálak csomagolását is környezetbarátra cserélik, ugyanis jelenleg a fedélzeteiken évi 25 millió darab fogy ezekből a termékekből.

A Virgin Australia az évi 26 000 műanyag szívószálat papírra, a 7.5 millió keverőpálcát pedig bambuszra cseréli a gépeken és a reptéri bárokban.

(kép: mintfares)

A Ryanair pedig bejelentette, hogy 2023-ra minden evőeszközt fára, minden poharat biológiailag lebomlóra, valamint minden műanyag csomagolást papírra cserél majd.

A légitársaságok tehát végre rádöbbentek, hogy milyen károkat okoznak, és nekiláttak a saját szemetük eltakarításának. Lehet, hogy olyan apró dolgokkal kezdték, mint egy pálcika, de mikor abból évente több milliárd kerül a kukába világszerte, a sok kis pálcika hatalmas műanyag szeméthalommá változik. Így üdvözöljük a társaságok eddigi lépéseit, és reméljük, hogy minél többen csatlakoznak hozzájuk, és lecserélik a lehető legtöbb műanyagot a repülőgépek fedélzetén.

(kiemelt kép: pexels)



Címkék: