A dahir insaat nevű mérnöki fejlesztő cég több mint két éve dolgozik egy a városi közlekedést forradalmasító ötleten, amely a buszoknál, villamosoknál és troliknál sokkal hatékonyabb alternatívát kínál a városi ingázók számára. Az insaat hatalmas, tárcsa alakú járműveket álmodott meg, melyek a városi közlekedés szintje fölé emelkednek, és a hagyományos járművek fölött, egy második forgalmi szintet létrehozva teszik lehetővé a gyorsabb célba érést. A tervező szerint az új megoldás egyedülállóan hatékony, gazdaságos, biztonságos, környezetbarát, kényelmes és jól működő közlekedési rendszert hozna létre a jövő városaiban, amely független az általános közlekedési áramlatoktól.
Bár a fura, UFO kinézetű korongok elrugaszkodott ötletnek tűnhetnek, de a tervező biztosít afelől, hogy a járműveket a funkcionalitás előtérbe helyezésével tervezték, és tökéletes megoldást kínálnak a tömegközlekedés hatékony megújítására.
“Túlzás nélkül állíthatom, hogy ez a közlekedési mód összeegyeztethető a városlakók életterével, a rekreációs területek használatával, a szerelvény veszélytelenül áthaladhat a parkokon, tereken és a gyalogos utak mellett, egyes esetekben akár széles promenádokon is végigfuthat a nyugodtan sétálgató emberek között. Ez egy ökológiai és fizikai szempontból teljesen biztonságos megoldás.” nyilatkozta a fejlesztő cég. A tervek szerint a járművek giroszkópjait (lendkerekeit) reggelente indítják be, a nap további részében, azt a kevés energiát, ami a járművek mozgásban tartásához szükséges, a korongok tetejére szerelt napelemek biztosítják.
“A lendkerék vagy lendítőkerék egy forgó tárcsa, melyet kinetikus energia tárolására használnak. A lendkerék (közelítőleg) megőrzi fordulatszámát, így lehetővé teszi, hogy olyan gépek járása is egyenletes legyen, melyeknél a tengelyre ható nyomaték ingadozása jelentős. Ilyen esetek fordulnak elő gőzgépeknél; dugattyús motoroknál; valamint munkagépeknél, ahol a terhelés változik: dugattyús szivattyúknál, sajtóknál stb. A műholdaknál és repülőgépeknél lendkerekeket használnak az irányok helyesbítésére, ezeket giroszkópnak nevezik, kis energiaráfordítással működnek, anélkül, hogy segédrakétákat kellene bekapcsolni. Kézi meghajtással felgyorsított lendkereket használtak a II. világháborúban egyes harci repülőgépek motorjainak beindítására. Újabban a lendkerék intenzív kutatás tárgya közlekedési eszközök lendkerekes energiatárolóihoz.” (wikipedia)
A kapszulák hidraulikus lábakon állnak, amelyek a közlekedési igényektől függően hosszabbra vagy rövidebbre vehetők, így lehetővé teszik a hidak alatti könnyed áthaladást is, ugyanakkor az autós forgalom felett is szabadon mozognak.
A járművek utastere a metrókéhoz hasonló kialakítású, az utasok sorban ülnek benne a maximális helykihasználás érdekében. Egyes kapszulák lehetnek luxus kialakításúak is, kényelmes kanapékkal és televíziókkal felszerelve. További fotókat itt lehet nézegetni. Itt egy videót is lehet róla nézni. Az eredeti cikk itt olvasható angol nyelven.