Biciklizni az egyik legjobb dolog a világon. Szédítőbb, mint a gyaloglás, és könnyebb, mint a motorozás (mert nem kell annyi göncöt felvenni). Ráadásul környezetbarát, egészséges és állati szexi izmokat fejleszt. És ne tévesszen meg bennünket az, hogy vége van a nyárnak. Azért, mert már kicsit cidribb van, még nem kell téli álomra zavarnunk kedvenc közlekedési eszközünket. Néhány nagyon egyszerű trükkel a bicajozás hidegben is tökéletesen élvezhető marad.

Akár városi közlekedéshez használod a biciklit, akár aerob edzés gyanánt csinálod, akár hosszabb kirándulásokra szeretsz járni vele, majdnem ugyanazokra a holmikra van szükség, persze a hangsúly ide-oda tolódik.

Minden körülmények között

Az őszben az a trükkös (mint a kora tavaszban), hogy reggelente ugyan hamar átfagy az ember, de délután még a kis kardigán is lekívánkozik. Ezért az a legfontosabb, hogy tekeréshez is rétegesen öltözz: mindig legyen mit fel- meg levenni. Én edzés helyett biciklizem, azaz egyszerre nem sokat, csak amennyit az időm enged, de akkor padlógázzal, következésképpen elég hamar kimelegszem. A felszerelésem ezért ennyiből áll: hosszú biciklisnadrág, hosszabb zokni, szélálló kabát, 12 fok alatt pedig kesztyű és a világ legegyszerűbb aláöltözete (nadrág és felső alá is).

Van még egy kabalám: csősálat is szoktam venni, mert fázós a nyakam, meg mert – ciki vagy nem – a tempó miatt kapkodom a levegőt (aerob edzés vagy mi!), és nem szívesen küldöm le a hideget a 200 százalékon melózó tüdőmbe. Vannak, akik kifejezetten a bringás maszkra esküsznek, nekik az jön be – én azért vagyok csősálpárti, mert azt másra is tudom használni, nemcsak biciklizéshez.

Érzékenyebb ízületekkel játszóknak térdvédőt is javaslok – a térd nagyon tud fázni, és nagyon el is tud reumásodni, ha nem figyelünk rá.

Túrafelszerelés hosszabb menetekhez

Magyarországon is egyre többször találkozni bicajos turistával, ami a legfrankóbb újkori jelenségek egyike – szerintem az össztársadalmi frusztráció nagy részét el lehetne füstölni a fenébe, ha mindenki rendszeresen körbetekerné valamelyik közeli tavat. A hosszabb távú túrákra feltétlenül érdemes egy-két speciális cuccot beszerezni: defektjavító készletet és biciklikulcsot vagy a kempingezéshez is felettébb praktikus multitoolt (hátha szerelni kell valamit), valamilyen energiaszeletet (ha a tervezettnél később jutnátok el a megcélzott csárdába), kulacsban vizet, esőkabátot, sebtapaszt és feltöltött telefont (vagy nomád töltőt). Mindezek tárolásához van nekem egy nyereg alá meg egy kormányra szerelhető táskám, szerintem kényelmesebb, mint a hátizsák vagy a derékra csatolható vesetasi.

Végül, de abszolút elsősorban: a biztonságról

Megfázni se jó a hideg őszi időben, de balesetet szenvedni talán egy kicsit még rosszabb. Ezért azt mondom, hogy akárhogyan használod a biciklidet – akár edzésként, akár túrázáshoz, akár közlekedési eszközként – a legelső, amiről gondoskodsz, ez a triumvirátus legyen: sisak, lámpa, fényvisszaverő cuccok.

Utóbbit teheted a biciklire, a hátizsákodra, a sisakodra – mindegy, csak legyen. És ne csak fényvisszaverő legyen, hanem kifejezetten csiricsáré neonszínű, hogy akkor is üssön, amikor nincs még utcai lámpa meg autófényszóró. Amúgy ez kötelező is, szóval ha megállít a rendőr, ne emiatt állítson meg.

A lámpa legalább ilyen fontos – és nem azért, mert te a bringán jobban látsz miatta. A fentiekből is látszik, hogy imádok biciklizni, nagyon bírom minden bicajos társamat a faluban bevásárló nénitől a Tour de France-osat játszó országútiakon át a libbenő szoknyás városi hipsztercsajokig. Munkaidőben sokat kell autóznom, de egy kicsit sem az a fajta budapesti autós vagyok, aki szerint a bicikli a tanyára való és pusztuljon minden kétkerekű – mindezek mellett könyörögve kérlek benneteket, LÁTSSZATOK!!!

Az őrületes városi forgalomban annyi mindenre kell figyelni, Budapest – minden tök pozitív kezdeményezés dacára – még nagyon sokáig nem lesz a bringások városa, és annyi autó között, az őszi félhomályban egyszerűen képtelenség észrevenni benneteket, ha nem vagytok elég színesek és nem világítotok, mint az Eiffel-torony július 14-én. Bivalyerős első és hátsó lámpa kéretik – nem baj, ha kisüti az autósok szemét, azért van, hogy észrevegyünk benneteket.

És tudom, hogy emiatt is legyint majd rám a sok vagány, de az nekem az agyam épsége fontosabb, mint a menő rőzsém, úgyhogy sisak nélkül a zöldségeshez se megyek le, és minden bringást arra biztatok, hogy tegyen ugyanígy, akár kötelező, akár nem. Aki taknyolt már el biciklivel, és netán felnyalta az aszfaltot vagy koppant már a feje, valószínűleg csendben azért egyetért velem. Ez az a felszerelés, amelyre nem sajnálnám a pénzt – azaz nem is sajnáltam akkor, amikor megvettem vagy 5 éve. Ennyi idő alatt, ha évente csak 100 km-t tekertem volna, akkor is csak 34 Ft/km-nél tartanék. Ennyit megér nekem a saját fejem.

Ja, majd’ elfelejtettem: ne csak a saját testi épségedre figyelj, hanem a gépedére is. Ősszel a hideg és gyakran nyirkos, nedves időjárás miatt hamarabb rozsdásodnak a fémalkatrészek, szóval egészen biztosan többet kell olajozgatni a láncot, és a fékekre is gyakrabban kell ránézni, hiszen nedves úton a bicikli fékútja is hosszabb. Ha pedig esetleg mégis úgy döntesz, hogy elteszed télire a biciklit, mindenképpen érdemes alaposan letisztítani, rozsdamentesíteni és olajozni.

És ha már megtörtént a baj: a kerékpár-biztosítások

Ahogyan a kertre, úgy a biciklire sem agyatlan flancolás biztosítást kötni. Évente kb. 16.000 biciklit lopnak el az országban, és kb. 4000 kerékpáros szenved személyi sérüléssel járó balesetet (ezek közel felében a kerékpáros okozza a balesetet). Feltörhetetlen lakat nincs, és egy jobb gép ma már több százezer forintot is érhet – de ha ennél kevesebbet, akkor is oltári bosszúság, ha nem találod ott, ahol hagytad. A balesetekről meg ne is beszéljünk… nézzük inkább, mennyit kell kicsengetni egy bringabiztosításért.

Van olyan verzió, ahol évi 11000 Ft-ért a 10 évesnél fiatalabb bicaj után lopás és törés esetén is akár 250.000 Ft-ot is térít a biztosító – fontos tudni, hogy a szerződéskötéshez be kell tudni mutatni a bicikli (és lopás esetén a lakat) számláját is. És van olyan konstrukció is, amelyben kerékpáros balesetekből eredő csonttörésre is lehet biztosítást kötni, sőt létezik a „sportfelelősségbiztosítás” intézménye is – azaz a biztosító akkor is fizet, ha Te okozol sérülést vagy kárt valakinek a bicajoddal. Ez utóbbi kizárólag lakásbiztosítás kiegészítő csomagjaként köthető, így viszont maximum plusz 2800 Ft költséget jelent évente. Akárhogyan is, nem egy nagy összeg, és legalább részben nyugodt lehetsz a bicajod sorsa felől.

Szóval ha már nem fázol, nincs veszélyben az okos fejed és anyagilag sem nullázod le magad egy kellemetlen incidens miatt – akkor már csak egyetlen dolog kell a boldog őszi bicajozáshoz: jó hátszél!



Címkék: