Azt hiszed, hogy az elektromos autó használatával te mindent megtettél autósként, amit a környezetért lehetett? Hát nem olyan biztos az. Egy ilyen jármű legyártása ugyanis önmagában nagyobb szén-dioxid-kibocsátással jár, mint a sokat támadott dízelek.
A Napi.hi cikke szerint az elektromos autók üzemeltetése ugyan csökkenheti a városi levegők káros anyagait, de az erőművek ennél még nagyobb bajt okozhatnak. Hiába beszélünk zöldforradalomról, amikor azt látjuk, hogy egyre több az elektromos autó, a valóság azonban az, hogy csak még tovább rontjuk velük a Föld helyzetét. A légkör problémája nem oldódik meg így sem, csak máshová kerül át: már az áramtermelők és szolgáltatók miatt főhet majd a fejünk.
Kína, Németország és Lengyelország gyártja az elektromos autó akkumlátorainak nagy részét. Az akkumulátorok legyártása pedig óriási energiaigényű folyamat:
egy 500 kilogramm tömegű akkumulátor legyártása 74 százalékkal több CO2-termeléssel jár Németországban, mintha ugyanott egy hatékony meghajtású hagyományos autót gyártanak le
derül ki a Bloomberg cikkében idézett kutatásból.
Az autók töltése pedig tovább növeli az energiaszükségletet, amit nem mindegy, honnan fogunk pótolni. Az akkumlátorokat gyártó országok például az áram legnagyobb részét fosszilis forrásokból szerzik, azaz több áram, nagyobb sebességre kapcsolt erőművel, több üvegházhatású gáz. Ezzel nem leszünk beljebb, az tuti.
Más kutatások szerint például Lengyelországban, ahol több mint 70 százalékban fosszillis forrásokra támaszkodnak, egy e-autó üzemeltetése 25 százalékkal kevesebb szén-dioxid-kibocsátással jár majd, mint egy dízelé. De ahhoz, hogy ezek a számok ilyen jók maradjanak és az elektromos autók valódi megoldást jelentsenek, fontos lenne, hogy az akkumulátorok gyártásakor az energiaszükségletet zöldenergiából fedezzék.
Az Európai Parlament október elején megszavazott új szabályai szerint az autógyártóknak 2030-ra 40 százalékkal csökkenteni kell a 2020-as CO2-kibocsátási célértékeket. Emiatt a gyártók a a hibrid és elektromos vonalat fogják fejleszteni, amihez viszont akkumulátorokat kell gyártaniuk. Csak nem mindegy, hogyan.
Forrás: napi.hu
Kiemelt kép: wikimedia.org