Egy éven át vizsgálták a magyar háztartások költéseit, amiből kiderült, hogy kevesebb gyümölcsöt veszünkmint tavaly, és azt leginkább hipermarketekben tesszük. A Gfk vásárlástrend felmérése azt mutatja, hogy 2017 és 2018 áprilisa között, átlagosan 48 alkalommal került friss gyümölcs a hazai vásárlók kosarába,egy alkalommal átlagosan 1.8 kg.
A háztartások költései alapján a frissgyümölcs-fajták közül a magyarok kedvence a dinnye, az alma és a banán, ezekre költöttünk a legtöbbet, és ezeket követi a barack, narancs, mandarin, citrom, szőlő, körte és az eper.
A háztartásonként megvásárolt gyümölcs évi mennyiség 4 százalékkal csökkent, a korábbihoz képest, ezzel egyidőben az árak 6 százalékkal emelkedtek. Tehát ugyanannyit költünk gyümölcsre, csak sajnos azért kevesebbet kapunk belőle.
Egy kilogramm gyümölcs a 2018 áprilisáig tartó 12 havi időszakban átlagosan 347 forintért volt elérhető, az előző év azonos időszaka során pedig 327 forintért.
A Gfk felméréséből az is jól látszik, hogy legtöbben hipermarketekben és diszkontokban veszik a gyümölcsöket, és nem bajlódnak a piacra járással. Aminek az a nagy hátránya, hogy így kevesebb hazai, és kistermelői termékkel találkozhatnak.
2016 | 2017 | |
Hipermarket | 21,3 | 21,6 |
Szupermarket | 16,5 | 15,9 |
Diszkont | 20,5 | 23,2 |
Piac | 15,2 | 14,4 |
Zöldség-gyümölcs bolt | 10 | 8,9 |
Egyéb | 16,5 | 15,9 |
(forrás: Agrotrend/Gfk)
(kiemelt kép: pixabay)