Gyermekünk egészségének két fontos pillére van. Egyik, hogy minél több vegyszermentes, hazai, szezonális zöldséget és gyümölcsöt egyen (nyersen is, minden nap). Másik, hogy minél többet legyen kint a szabadban, friss levegőn. Hol biztosíthatjuk mindkettőt? A kertben!

Csináljunk gyerekbarát kertet, ahol olyan jól érzi magát, hogy reggel kimegy, és este be sem akar jönni. Emellett ültessünk (akár gyerekek segítségével) minél több haszonnövényt, így immunrendszerét megeddzük egészséges zöldséggel, gyümölccsel. Nagyon hálás vagyok, amiért ilyen a kertünk. Amint jó az idő, a gyerekeket be sem lehet terelni, akár napi 6-8 órát is eltöltenek kint. Összegyűjtöttem mi a kertünk titka.

Egy igazi gyerekbarát kert

Hihetetlenül változatos, zegzugos, burjánzó, tele növényekkel. Szinte dzsungel. Egy vadonkert. Érdekes és titokzatos. Mi felnőttek a szépen rendezett, gondozott kertet szeretjük, számukra viszont érdekesebb, ha a kert kissé elvadult. Változtassunk gyerekeink kedvéért kertünkön. Hagyjuk a rendezgetést, inkább azon törjük a fejünket, hogyan tegyük még izgalmasabbá.

Növényvilág megismerése

A növényeket úgy válogassuk össze, hogy minél több élőlényt vonzzanak kertünkbe, így a gyerekek megfigyelhetik az állatvilágot is. Fontos szempont még a biztonság, ezért a gyerekek életkorához igazodva a veszélyforrásokat szüntessük meg. A mérgező növényeket zárjuk ki, a szúrósakat, tüskéseket szintén vagy esetleg a kert egy forgalommentes pontjára ültessük.

Mi kell a gyerekeknek?

  1. Növényvilág megfigyelése: ültessünk nagyon sok haszon- és dísznövényt, és engedjük be a vadnövényeket is. Szerintem legjobb, ha lepkebarát és madárbarát kert növényei közül válogatunk. Továbbá legyen köztük minél több érdekes levelű, virágú és termésű növény.
  2. Állatvilág megfigyelése: saját háziállat (mondjuk legalább egy cica elengedhetetlen) és a vadvilág (lepkék, bogarak, madarak, csigák, giliszták stb.) együtt nagyszerű kombináció. Szerezzünk be lepke-, madár- és bogárhatározó könyveket és lapozgassuk gyakran. A kertben legyünk természetbúvárok.

    Állatvilág megfigyelése, barátkozás a hangyákkal

    Biztos vagyok benne, ha nem éri a gyerekeket rossz élmény, vagy a szülőktől nem látnak rossz példát, nyitottak, érdeklődőek és szeretettel fordulnak minden állat felé. Ezért aztán figyeljünk oda, hogy jó példát mutassunk, változzunk a kedvükért. Ha undorodunk a csigáktól vagy gilisztától, ne mutassuk ki, mert a felnőttet utánozzák. Én a gilisztát is megfogom, mert azt szeretném, ha minden állatot szeressenek. Darázs jelenlétében nem sikongatunk, nem hadonászunk. Ez a viselkedés nem használ. Ha háziállatot szeretnénk, javasolnám a tyúkot saját tyúkudvarban. A gyerek rengeteget tanul a világról, állattartásról a tyúktartás apropóján. A tyúk szerepe felbecsülhetetlen egy kertben. A gyerekek imádják etetni őket, füvet szedni nekik, és ha megfogom, akár simogathatják is. Alig várják, hogy bejuthassanak a tyúkudvarba, összeszedhessék a tojást, almozzanak.

  3. Sok fa a fára mászáshoz. Szívem szerint erdőkertet javasolnék, minden gyerekes családnak.

    Egy kis atlétika a kertben

  4. Építkezéshez megfelelő anyagok: homok, föld, agyag, sár, botok, kövek, deszkák, cölöpök, téglák, cserepek. A lemetszett ágakat, gallyakat sokszor felaprítom 20-30 cm-es darabokra, ebből príma manó- vagy tündérház készül, vagy építhetnek tornyot is. A tégla, cserép nagyszerű építő anyag, de nagyobb gyerekeknek. Sárból szobrászkodhatnak, edényeket készíthetnek, és mindet kiszáríthatják a napon.

    Manóház a felvágott ágakból

  5. Kövek, kavicsok:  Azt hiszem, nagyon élveznék a kavicskertet. Vagy mit szólunk egy kiszáradt patakmederhez? Kisgyerekeknél teljesen veszélytelenül imitálhatjuk így a vizet kertünkben. A kavicsok jelenléte nélkülözhetetlen azért is, mert fejlesztik a kézügyességet: a fogdosásuk, markolászásuk, pocsolyába dobálásuk. A megfelelő nagyságú kavicsra lehet festeni ecsettel, vízfestékkel. A játék végén lemoshatjuk a kavicsról a festéket. A kavics ezerarcú.
  6. Homokozó: mindenképpen alakítsunk ki kisebb-nagyobb homokozót, mert homokkal és vízzel órák hosszat eljátszanak önfeledten.
  7. Fatörzsek és gerendák: amiket a földre fektetünk így egyensúlyozhatnak rajtuk. Letehetjük vízszintes terepre, egy árok fölé, egy domboldalra, hogy emelkedve –lejtve kelljen rajta járni. Az egyensúlyozás nagyon fontos. Tanulmányok bizonyítják, hogy azok a gyerekek, akik jók matekból, különösen jól tudnak egyensúlyozni, mert úgy szerezzük meg a háromdimenziós és absztrakt gondolkodáshoz, illetve a matematikához szükséges feltételeket, hogy megtanuljuk egyensúlyban tartani a testünket.
  8. Biciklizés, rollerezés, hintázás, gólyaláb: szintén nagyon fontosak az egyensúlyozáshoz.
  9. Áshassanak, ültessenek: legyen akár saját ágyásuk, amit maguk rendeznek, ők ültetik be. Talán ne is szóljunk bele, hogyan csinálják. Használhatnak hozzá műanyag eszközöket, de ha nagyobbak, bátran adjunk a kezükbe igaziakat pl.: fém ültető kanalat. Tartsuk itt is szem előtt, hogy a műanyag nem környezetbarát és nem túl tartós. Mi régiségvásáron sok kis gyalogsági ásót vettünk. Na, ezek minőségiek, tartósak, még lehet a háborút is megjárták. Ezekkel lapátolhatnak, áshatnak kedvükre. Kapát nem adtam nekik. Az ágvágót és metszőollót felügyelettel használhatják. Mindenki mérlegelje saját gyereke korát, és felelősségtudatát a szerszámok használatánál.
  10. Víz jelenléte. A gyerekek imádnak vizeskedni és saraskodni. Engedjük nekik. Azonban mindig tartsuk szem előtt, hogy a víz rendkívüli veszélyforrás lehet. Kicsi gyerekeknél még a vízgyűjtő hordó is életveszélyes, ezért vagy gondosan le kell takarni, vagy ne legyen. A víz maximum egy sekély (10-15 cm mély) vizesárokként képzelhető el, vagy egy kis madáritatóként. A kerti tó medrében csak homok legyen, míg kicsik. Majd ahogy nőnek, úgy igazodhatunk hozzájuk. Jó és érdekes megoldás egy kézi erővel pumpálható kút, ahonnan öntözhetnek, locsolhatnak.

    Vizeskedés kicsiknek

  11. Vadvirágos rét szerepe felbecsülhetetlen. Növény és állatvilág megfigyelésére alkalmas. Sok élőlényt vonz. Keskeny utakat nyírhatunk bele.
  12. Vadnövényes rész: Mindig hagyjunk egy pár négyzetmétert, ahol szabadon nőhetnek a gyomok, ez jót tesz majd kertnek és állatvilágnak is. A gyerekeknek rendkívül érdekes lesz ez a rész.
  13. Rovarházat mindenképpen készítsünk.
  14. Rőzsehalom. A fákról lemetszett ágakat halmozzuk egy kupacba a kert egy kevésbé forgalmas részén, ide beköltözhetnek gyíkok, sünök, rovarok. Újabb élő- vagy búvóhelyet teremtettünk.
  15. Gyíkvár. A kert egyik napos végébe készítsünk téglarakást (kb. 30-40 cm magas, kb. 40×40 cm alapterületű, akár tömör téglákból is épülhet, de még jobb, ha lyukacsos tégla is van közöttük). Ez a gyíkvár otthont adhat a fürge, fali és zöldgyíkoknak. Időnként telepedjünk mellé a gyerekekkel és figyeljük, beköltöztek-e már új vendégeink. A gyíkoknak megfelelnek a résekben bővelkedő napsütötte falak, vagy kőrakások is.
  16. Szárazon rakott fal: amit növényekkel beültetünk, tele van élettel. Számos állatnak búvóhelyet ad.
  17. Sziklakert. A sok rést, hasadékot tartalmazó sziklakertek, melyeket növényekkel szépen beültetünk, szintén gyíkok és egyéb állatok élőhelyei lehetnek.
  18. Komposzt. Nagyszerű lehetőség megfigyelésekre. Szívesen lapátolják a gyerekek, gazdag állatvilágával tanulmányozására érdemes.
  19. Magaságyást építeni nagyon jó ötlet.
  20. Farönkök asztalként és székként. Pihenésre, étkezésre, rajzoláshoz.
  21. Búvóhelyek: Egy megfelelően zegzugos kertben rengeteg akad. Ehhez nagy segítségünkre lehet, ha sok-sok cserjét ültetünk.
  22. Lombsátor: fenyőgallyakból, ágakból hirtelenjében is építhető. De lehet stabilabbat készíteni, ha a váza fűz vagy mogyoróvessző, amit a talajba leszúrunk, tövébe kúszónövényt ültetünk és befuttatjuk (tűzbabbal, dísztökkel). Építhetünk fából vagy fémből még stabilabb vázat és ezt futtatjuk be, akár fás szárú növényekkel (iszalag, szőlő, illatos lonc, komló). Lehet fűzfavesszőkből fűzsátort építeni, ha a vesszőket gyakran öntözzük, kihajtanak és lombot növesztenek. Ennek mintájára lehet fűzből alagutat, kisházat építeni.

    A gyerekek jobban szeretik, ha a kert kissé elvadul

  23. Lombház vagy kilátó, ha nagyobbak a gyerekek. Építhetjük egy teherbíró fára, vagy ennek hiányában négy oszlopra.
  24. Függőágy, hintaágy, kötéllétra, hinta: pihenésre, játékra, mókázásra, vadulásra.
  25. Egy kiemelt tuskó jó játék, ne dobjuk ki, bármi lehet belőle, bízzuk a gyerekekre, ők majd felhasználják.
  26. Lekaszált fű. Akár szénasátor is készülhet belőle, ha elég sok van.
  27. Homokkő. Egy jó nagy homokkő darabon szívesen napoznak a gyerekek, de az állatok is pl.: gyíkok. Homokkőből madáritatót is kifaraghatunk. Én régóta ilyenről álmodozok, már csak homokkövet kéne szereznünk.
  28. Mezítláb a kertben. Rendszeresítsük ezt is, mert rendkívül egészséges, továbbá egy új érzékelést ismerhetünk meg így, a lábérzékelést, melytől már egészen elszoktunk.
  29. Éjszaka kertben rengeteg új felfedezés vár ránk: a csillagos ég, éjszakai lepkék, szentjánosbogarak és lárváik, melyek mind világítanak, sünök, csigák bújnak elő és még sokáig sorolhatnám. Rendszeresítsük!
  30. Egy társ. Hogy a gyerek hosszan kint maradjon a kertben egy társ szinte nélkülözhetetlen: testvér, barát, szülő, háziállat (kutya, macska, tengerimalac, törpenyúl, tyúk, liba). Ha tudunk, gondoskodjunk társról is.

Most képzeljünk el egy kertet, ahol a fent felsoroltak nagyjából mind megvannak. Melyik gyerek nem élvezné?

 

Torony felvágott ágakból

 

Fotók: Szirka



Címkék: